Autor: Vít Šroller
Ze dne: 22.10.2015 17:06
Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Kontrola bodů za vzdělávání
Přidám několik faktických informací. Aktuální pravidla vzdělávání (přidělování bodů atd.) schválená valnou hromadou jsou uvedena ve sdělení http://www.actuaria.cz/sdeleni.asp?ID=727. Ve stejné sekci (Činnost/PS vzdělávací/činnost) je i přehled všech akcí CPD od roku 2003 – vždy ve sdělení Program dalšího vzdělávání xxxx. (xxxx je rok a ne odkaz na nějaké pochybné stránky :-). Nedávno jsem aktualizoval rok 2015, mělo by tam být vše. Některé akce dostaly body trvale – viz sdělení http://www.actuaria.cz/sdeleni.asp?ID=650.
Jinak semináře EAA dostávají, pokud jsou navrženy (a schváleny) většinou dva české body. (Český bod je jeden z nejtvrdších v Evropě, kurz vůči německému nebo švýcarskému může být i 1:8). Návrh na zařazení semináře nebo jiné akce můžete v souladu s pravidly poslat libovolnému členovi komise pro osvědčení (třeba mně) případně včetně návrhu kolik bodů za to.
Souhlasím s tím, že první krok k nějakému posunu je zavedení evidence na webu.
Vít Šroller
Autor: Jan Šrámek
Ze dne: 14.8.2015 17:39
Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: Kontrola bodů za vzdělávání
Jsem pro centrální evidenci a také bych rád zvýšil transparentnost.
Víme, že za bodovaný seminář na matfyzu v pátek ráno je obvykle jeden bod.
Co už ale je pro mě dost neobvyklá praxe, že např. pro semináře pořádané EAA se musí žádat dopředu a navíc nevím, kolik bodů to bude, když bude. Zde bych podotknul, že jsme jedna z posledních zemí, která nemá explicitně uvedeno, kolik bodů seminář pořádaný EAA reprezentuje. To mi přijde zcela zbytečné a nerozumím, v čem jsme v celé Evropě tak specifičtí.
Domnívám se, že by systém bodování CPD mohl a měl být transparentnější (rozuměj jednodušší).
Co si o tom myslíte?
Autor: Petr Keblúšek
Ze dne: 9.6.2015 16:22
Předmět: RE: RE: RE: RE: Kontrola bodů za vzdělávání
Možná z jiného pohledu – otázka je, jak vůbec může český aktuár body získat: chodit na páteční seminář, který se ne každému časově hodí a který nenabízí vždy až tak atraktivní témata a kam si většina praktikujících aktuárů chodí „vysedět“ první část před přestávkou, nebo si body „zaplatit“ účastí na nějaké konferenci, což je zajímavější, ale nemusí to být ve finančních možnostech daného aktuára nebo jeho zaměstnavatele.
Jako rozumný zdroj se mi jeví účast na akcích pořádaných přímo Společností (JAS), kde se body dobře evidují a podporuje to sociální vazby napříč Společností, případně sestavení a absolvování online testu na aktuální téma (který by mohl aktuár absolvovat i opakovaně, pokud se mu zrovna nepovede) – podobně jako se běžně zaměstnanci školí na BOZP apod. Výhodou je opět jednoduchá evidence bodů, existence hotových řešení na e-learning, souběžně s tím průběžně rozšiřované portfolio rychlokurzů vytvořených naší Společností, dále umožníme získávání bodů i aktuárům, kteří jsou dlouhodobě v zahraničí. Jednou za několik let se pak nabízí možnost “recertifikace” složením rozsáhlejšího online testu.
V neposlední řadě by měla být bonifikována jakákoliv rozumná činnost ve prospěch společnosti (publikační činnost s přenecháním autorských práv Společnosti, prezentace, pomoc při organizaci akcí atd.), což ocení např. aktuáři odpočívající na rodičovské dovolené.
Tak jako tak by každý měl mít k dispozici online aktuální stav svých bodů. Pokud se najde někdo, kdo mi bude posílat seznamy (naskenované ze semináře, z online registrací nebo jinak), klidně je budu překlikávat do admin systému, pokud to ovšem současný web technicky dovolí.
Autor: Aleš Král
Ze dne: 21.2.2015 18:23
Předmět: RE: RE: RE: Kontrola bodů za vzdělávání
Přiznám se, že jsem čekal trochu vášnivější diskuzi.
Ještě bych doplnil otázku. Co vlastně říkáme navenek, tím že dáme někomu osvědčení? Říkáme, „tento člověk měl vzdělání k datu udělení osvědčení“ nebo „tento člověk měl vzdělání k datu udělení osvědčení a dál se vzdělává“? Co jsme slíbili AAE ohledně celoživotního vzdělávání? A navíc, co jsme schopni nabídnout těm, kteří se vzdělávají a chtějí na to „potvrzení“, aby byli odlišitelní od těch, kteří se nevzdělávají? Jen webovou aplikaci na sepisování bodů?
Autor: Josef Lukášek
Ze dne: 5.1.2015 13:10
Předmět: RE: RE: Kontrola bodů za vzdělávání
Ahoj, souhlasím s tím, že za body je odpovědný každý aktuár a za způsob celoživotního vzdělávání také. Podle posledních známých informací k aktuárské funkci je jasné, že prokazování fit&proper je na aktuárovi a společnosti a není vůbec řízeno nějakým zákonem či CNB.
Jediné, kde vidím přínos ČSpA, je to, že bude „ochotna“ se svého člena zastat v případě, že pojišťovna a člen nebudou schopni prokázat CNB, že použité metody jsou OK.
Je otázkou, zdali jediným (vlastně jediným) kritériem pro toto zastání či minimálně posouzení situace, by mělo být, zdali člen má či nemá dostatek bodů. tuto diskusi jsme nevedli a měli bychom ji začít disutovta dříve než bude pozdě ….
Pepa
Autor: Jan Šváb
Ze dne: 5.1.2015 11:39
Předmět: RE: Kontrola bodů za vzdělávání
Já jsem pro zavedení evidence bodů na webu s tím, že by odpovědnost zůstala na členovi.
Takto by výbor získal přehled a mohl podnikat obecné okroky směrem ke zlepšení a člen by věděl, že výbor ví, takže by to mohlo vést k větší disciplíně.
Honza Šváb
Autor: Aleš Král
Ze dne: 3.1.2015 22:13
Předmět: Kontrola bodů za vzdělávání
Vážení kolegové,
chtěl bych zkusit zavést diskuzi na téma kontroly bodů získaných členy společnosti v rámci dalšího vzdělávání (či jak se to jmenuje). Jirka Fialka prezentoval na valné hromadě současný přístup – společnost body nekontroluje a člen je zodpovědný za prokázání vzdělávání, pokud je toto prokazování nutné (např. pro regulátora). Já s tímto přístup nesouhlasím a myslím, že je v rozporu s tím, že chceme např. regulátorovi (pojišťovnám) prezentovat, že společnost zabezpečuje vzdělávání a tím pádem mají u členů větší „jistotu kvality“ než u nečlenů. Jak to budeme vysvětlovat , když dojde na diskuzi ohledně zabezpečení kvality vzdělání (zatím snad fiktivního) dlouholetého plného člena, který od získání certifikátu ignoroval jakékoli vzdělávání?