Zástupce: Petr Bohumský
Stručný popis činnosti výboru: to keep under review existing arrangements for the education and training of actuaries in the member states of the EU and other EEA countries and Switzerland.
10. 10. 2024 Budapest (J. Šváb)
AI/DS Task Force (přesah mezi EduC a ProfC)
V pracovní skupině je přímo zapojen Lukáš Vermach.
- Pracovní skupina připravila a publikovala řadu výstupů (odkazy na jednotlivé dokumenty uvnitř prezentace)
- Tip na Stanford AI index report
- Fairness se reguluje už před AI a není potřeba vše vidět jako AI (např. klasická GLM)
- IAA má obrovskou task force na AI
- Cca 50 – 100 dobrovolníků, 5 work streamů, plán na spoustu výstupů
- Začala pracovat počátkem roku 2024
- Existuje prezentace ze zasedání IAA (zatím nemáme)
- SII a IFRS 17 jde přirozeně přes aktuáry a byl prostor si zde najít role. DS/AI může jít snadno okolo nás a nelze čekat stejnou integraci.
Další směrování této PS:
- pokračování v publikacích, konzultacích, tvorba podcastů a webinářů
- data scientisti v aktuárských asociacích
- jak konkrétně přispívá AI k aktuárské práci
- požadavky na vzdělání
- jak aktuáři pracují s AI Act
- governance, revize standardů, výklad standardů, EAN
- koordinace členských asociací, AAE a IAA
18. 4. 2024 Vilnius (J. Šváb)
Data Science syllabus
Po diskusi v Kolíně nad Rýnem je tento dokument přepracován. Vznikl kvalitní dokument. Všichni mu nadále říkají sylabus, ale je přejmenován na CPD in DS.
- Doplněno o konkrétní vazby na Core Syllabus (CS)
- Záměrně neobsahuje reference. Nejsou relevantní zdroje, protože jsou buď příliš akademické, nebo příliš pro svět data science, nebo příliš obecné, nebo zase komerční, nebo univerzitní a ty nelze propagovat. Raději nic. Bude ale doplněno o reference na legislativu a definice některých pojmů.
- Pozn: DAV dělá kurz na 3 dny pro Executives
- Pozn: EduC má projekt na: „to have strukture and process, to reguraly update basic and CPD education, and include new topics“ na tři roky. Jeden z pěti strategických projektů AAE na 3 roky.
Atraktivita profese
Zejména inspirace, co a jak dělají v dalších zemích.
Itálie
Průběžná mnoho let trvající prezentace tréninku aktuárů, tj. mají v tom systém.
- Permanentní pracovní skupina
- Cíle a cílové skupiny
- Universitní studenti v době před výběrem specializace
- Vztah s univerzitami
- Zpětná vazba ke kurzům
- výsledky – nějaké nové kurzy
- Střední školy – hromadný přístup, je jich mnoho, veletrhy (pozn. Henning – v Německu také hromadně)
Young Actuaries Iniciative (DAV, lnstitute of Actuaries = FR)
poznámky z diskuse o roli AAE a EduC v této iniciativě
- Recently Qualified Actuaries je také „young“?
- nutná vlastní iniciativa zdola
- Iniciativa je pozvánka, není to členství v klubu. Iniciativa je na začátku.
- Iniciativa je opatrná nenabourat AAE
- kontinuita potřebuje systémovou podporu (mladí stárnou)
- jak zastřešující iniciativa pro podobné iniciativy, tak o možnost pro individuální aktuáry
- jak zapadá iniciativa do struktury AAE?
- někdo to nakonec musí odpracovat, kdo a v jaké roli? za AAE, Educ, DA,…? ⇒ dnes to bylo jen pro informaci ⇒ iniciativa je velmi na začátku ⇒ diskuse bude pokračovat
Finsko
Helsinky University – mají „profesor of practise“
- financován z darů (vč. od spol. aktuárů)
- Je to finský reprezentant v EduC osobně
- vede praktické kurzy (jednoduché (házení kostkou), 8 Lekcí, 8 exkurzí do pojišťoven)
5. 10. 2023 Kolín nad Rýnem (J. Šváb)
Data science sylabus k diskusi
- Sylabus je nešťastný název, nejde o další požadavek, ale rozpracování dané oblasti. Je to nabídka, jak rozvíjet CPD program.
- Má to potenciál podpořit inkluzi data science a pojistné matematiky a v pojišťovnách zamezit tunelovému vidění, nabourat sila. Ukazuje aktuárům, co by minimálně měli vědět z oblasti data science s ohledem na spolupráci s datovými analytiky a ve vyhrazených rolích i třeba si vytvořit stanovisko (professional judgement). Je to také jedna z možných specializací v rámci aktuárské profese. Obsahuje zamyšlení nad etikou, což je silná stránka aktuárských spolků s dlouhou zkušeností.
- Různé spolky a jednotliví aktuáři mají potřeby a různé výchozí pozice v data science. Řada metod je součástí core syllabu, jen dnes dostává nálepku data science. Aktuár potřebuje znát jak se tyto metody rozvíjí a automatizují.
- Může být ještě více užitečné, pokud se dokument upraví do podoby, kdy půjde komunikovat a následně i sdílet se členy, s uchazeči o členství, se studenty, se vzdělávači a školami.
- Bude se na tom dále pracovat.
- Dokumenty nejsou nyní určeny k šíření mimo spolkovou komunitu. Jde o pracovní verze.
10. 10. 2019 Vídeň (J. Šváb, P. Bohumský) – společná schůzka s Professionalism Committee
Actuview.com
o Bude se o tom hlasovat na GA
o Bude k dispozici všem čenům (nejen plným)
o Dokonce je možné dát k dispozici studentům – zvyšujeme hodnotu při vyjednávání s univerzitami.
o Generuje PDF s přehledem pro prokázání CPD
o Pokud se podaří tým Actuview přesvědčit o kvalitě, zaplatí nahrávání sami
o Jinak je možno k uploadu nabídnout cokoliv v jakémkoliv jazyce
o Aktuárský youtube s určitým filtrem kvality
Co dál s armonizací CPD pravidel – nikam nevedoucí diskuse
o Jak orientovat CPD na výstupní kompetenci a jak to kontrolovat – teoreticky hezké, ale prakticky neproveditelné
10. 10. 2019 Vídeň (J. Šváb, P. Bohumský)
In addition, and as support for qualification routes only based on university education, it should be noted that the complete workload of the education to become an actuary (including prerequisites, all learning areas and advanced skills as laid out in the Core Syllabus) should not be less than 240 credit points according to European Credit Transfer System (ECTS), including a significant number obtained in an advanced study program (Master’s degree).
o Je to doporučení. Pokud Aprobační komise usoudí, že program s 230 body je dostatečně dobrý, je to OK.
o Je to pomůcka pro jednání s univerzitami a právě pro ně, ne pro kombinovaná studia
o Doplnění – not less than 90 credit points devoted to the 9 expert areas in core sylabus
o Cesty vzdělávání
· 100% univerzitní – lze vše změřit pomocí Credit Points
· Mimo univerzitu – nelze měřit Credit Points – has to be evaluated against learning objectives, zde se hodí Blooms Taxonomy
A suggested Bloom’s Taxonomy category is included in the AAE Core Syllabus for each sub-topic as an indication of the depth recommended. This is not meant to be prescriptive, but is intended to assist in setting out a guideline for the depth of knowledge and skill needed for an actuary.
Univerzity by měly být zvyklé pracovat s „kompetencemi“ nejen se znalostmi (toto přesvědčení panovalo na komisi, ale je to pravda v ČR?)
Podstatné, jak asociace vykonává kontrolu
· vlastním zkoušením?
· „Akreditací“ univerzitního programu
· Jak to prokážeme EduC
· Nemusíme se držet ani kreditního systému ani Bloomovy taxonomie při jednání s univerzitami, když to budeme schopni prokázat nějak do AAE
Core Syllabus jde na GA, vč doplnění o „90 bodech“
První audit AAE bude v roce 2022
· Namapování našeho programu na AAE
· Pokud nejsou změny, tak následné kontroly jsou jen odsouhlasení, že se nic nezměnilo
20.9.2018 Utrecht (J. Šváb)
Status ke core sylabu.
Sylabus je nadále otevřený dokument, zatím neschválený komisí ani valnou hromadou. Samotný sylabus, ale tato komise považuje za hotový a diskutuje se „jen“ guidelines, který by sylabus prováděl. K jeho obsahu:
- základy matematiky jsou uvedeny jako prerekvizita a ne jako požadavek
- dává to možnost mít aktuárské vzdělání jako nástavbu nad magistrem nebo i jako součást programu na VŠ
- zároveň to znamená, že už toto asi nebudeme kontrolovat, protože to je pro informaci pro studenta, co musí umět, než se pustí do aktuárského vzdělávání
- vyžaduje se mistrovství v jedné z advanced skills, toto jde stejným směrem, jako starší PS ČSpA, která mapovala možné činnosti aktuára v pojišťovně.
- je to požadavek
- lze dosáhnout pomocí
- deeper studies
- studies of European and country specific topics
- research
- practical application of actuarial principles
Co my s tím?
- Podle mne potřebujeme mít vlastní sylabus nezávislý na jakékoliv vysoké škole nebo jiné vzdělávací instituci
- Musíme umět pravidelně dávat zpětnou vazbu škole/instituci jak naplňuje náš sylabus
- Musíme umět zařídit vzdělávání toho, co není pokryto, nebo alespoň umět nasměrovat členy, kde si to doplnit.
- Může se stát, že se rozhodneme nějakou část vzdělávání zorganizovat sami